
Blogi
Taustoja, tietoja ja näkökulmia.
Keskitytään perusasioihin! Mihin ihmeen perusasioihin?
Lajissa kuin lajissa perusasiat ovat ne tärkeimmät asiat. Mielestäni soittotunneilla yleensä kannattaa käydä nimenomaan perusasioiden takia.
Miksi musiikkiopinnot aloitetaan C-sävelestä?
C-duurista löytyviä sointuja soittaen ja C-duurikolmisoinnusta aloittaen musiikille syntyy tonaalinen keskus, jota kohti kaikki muut soinnut pyrkivät erilaisin vahvuuksin etenemään.
Miksi sävelten nimet seuraavat aakkosia? Miksi Euroopassa B on H? Miksi pianonkoskettimet ovat valkoisia ja mustia?
Hengellistä musiikkia ja kirkkoa on suurelta osin kiittäminen siitä, että länsimainen musiikki sekä nuottikirjoitus on kehittynyt nykyiseen muotoonsa.
Mitä sävellystunneilla tehdään?
Säveltämisen opettamisen ytimessä on yksi tarkasti rajattu kysymys. Mistä sävellyksessä on kyse?
(Nuotin)lukutaito rakentaa keskittymiskykyä
Lapsi ja nuori (miksei vanhempikin?) tulee ohjata sellaisiin tilanteisiin, joissa aivoja rasitetaan. Tilanteisiin, joissa ongelmanratkaisuprosessilla on tilaa käynnistyä.
Kuinka paljon pitää harjoitella?
Musiikillinen taito ei voi kehittyä, mikäli musiikkituntien väleissä ei käytetä kohtuullista aikaa uusien asioiden harjoitteluun.
Mestari vai riittävän hyvä? Kumpi on parempi?
Mikäli riittävän hyvän ja mestarin eroavaisuuksia ei tiedosta, voi edessä olla turhautuminen. On nimittäin olemassa paljon taitoa, jota ei voi oppia, jos ei harjoittele kuin mestari.
Taidokkuus vaatii aikaa
Se kaikkien uniikein oma täydellisyytesi löytyy vain ja ainoastaan kuuntelemalla omia motiivejasi herkällä ja rehellisellä korvalla. Maailma ei tarvitse enää uutta Horowitzia tai Rubinsteinia, mutta se tarvitsee takuulla sinut.
Äh, nuotinluku on vaikeaa! Miksi kannattaa opetella?
Nuottisymbolien opetteleminen edellyttää vaivannäköä. Tästä huolimatta liikkuvia palasia on etenkin yksinkertaisia kappaleita soitettaessa varsin kohtuullinen määrä.
Piano päihittää pädin 10–0. Pianon ääressä opitaan keskittymistaitoa.
Monesti mieleni on tehnyt muuttaa soittotunnin nimi keskittymistunniksi. Niin oppimisen esteet kuin onnistumisetkin juontavat syynsä lähes poikkeuksetta tähän taitoon.
Soitonopettaja vs. soittoäppi
Vaikka netti on pullollaan hyvinkin hyödyllisiä soittamistutoriaaleja ja soittoäppeja, niistä kaikista näyttää yhä puuttuvan elementti, joka oppilaalle välittyy vain kahdenvälisessä vuorovaikutuksessa musiikkitunnilla.
Metronomin käyttötavat
Metronomia kannattaa käyttää harjoittelussa heti, kun se on mahdollista. Tämä tarkoittaa sellaista osaamisen tasoa, jolla suoriudut tehtävästä riittävän tasaisesti.
Metronomi, harjoittelijan paras kaveri
Pintapuolisesti tarkastellen metronomi on sekä tarkkuuden että nopeuden kehittäjä. Metronomin todellinen voima ulottuu kuitenkin syvemmälle. Metronomi opettaa ymmärtämään rytmejä. Sekä itsenäisinä yksikköinä että yhdistelminä.
Ulkoa opettelun merkitys
Nuotista soittamiseen ehdollistuminen voi estää kappaletta kytkeytymästä soittajan “omaksi” musiikiksi. Ei ole lainkaan harvinaista, että soittaja hallitsee kappaleen, mutta silti nuotin tulee olla esillä.
Miksi kuunnella (ja soittaa) klassista musiikkia?
Soittotaitoa kehittävälle klassinen repertuaari tarjoaa nerokkaasti laadittuja haasteita, jotka ovat samalla musikaalisia ja teknisesti järkeviä.
Harjoitteluvauhdin merkitys
Sopivan harjoitteluvauhdin mittari ei ole se, osutko säveliin. Sävelet voi sytyttää soimaan joko heittäytymällä tai hallitsemalla. Edellisessä suoriutuminen on sattumanvaraista. Jälkimmäisessä osaat liikeradat luotettavasti.
Sormijärjestykset
Hyvät sormijärjestykset aktivoivat hallituimman tavan siirtyä sävelistä seuraaviin. Pienet lihakset aktivoidaan tekemään liikeratoja, jotka niille parhaiten sopivat. Isot lihakset kohdennetaan soittoasentoa tukeviin tehtäviin.
Soittotekniikka
Soittotekniikan opettelu on kehon rentoutta vastustavien tekijöiden huomiointia, sillä toimiva tekniikka voi aktivoitua vasta rentoutta estävien tekijöiden poistuessa.
Musiikin perusteet
Musiikinteorian tunneilla kuivaakin kuivemmat nuottikoukerot tussitaululla ja yksin luokan edessä suoritettavat laulutehtävät eivät lapsen mielessä yhdistyneet musiikin käytännölliseen puoleen.