Palkitsevampaa opiskelua
Monet verkkokurssit ja äpit lupaavat opettaa taitoja “nopeammin kuin perinteiset metodit”. Siinä missä yksi metodi lupaa puolet nopeampaa oppimista, toinen takaa jopa välittömän oppimisen, rahat takaisin takuulla. Nopea oppiminen on houkutteleva ajatus. On hyödyllistä olla tehokas arjen kiireiden keskellä!
Ymmärrys voittaa suorittamisen
Varmasti teknologian kehittyessä uusiakin käyttökelpoisia oppimismenetelmiä löytyy. Toisaalta työssäni musiikinopettajana olen huomannut, että verrattuna ns. perinteiseen nuottiin ja sen avulla musiikin opiskeluun, äppi ei nokkelista toiminnoista huolimatta tarjoa mullistavaa ihmereseptiä, mikäli tarkoitus on opiskella aihetta perusteellisesti.
Into ja inspiraatio ovat totta kai oppimisen tärkeimpiä ensimmäisiä askelmia. Esimerkiksi pianoa soittaessa voi olla hyvinkin mukavaa osata tuottaa ilmoille Kissan polkka tai kahdella sormella soitettava jippo. Kukapa ei olisi tavannut pikkusoittajaa, joka silmät innosta hehkuen näyttää, miten nopeasti jonkin oppimansa melodian osaa soittaa!
Yksittäisten suoritteiden mekaaninen toistaminen ei ole kuitenkaan välttämättä yhteydessä soittotaidon ymmärtämiseen syvällisemmin. Ei, vaikka harjoitustehtäviä voi suorittaa kätevästi kännykän ruudulta seuraten. Pitkällä tähtäimellä tärkeää on vain se, että oppimisen perusteet rakentuvat tukevasti. Tässä rakennustyössä puolestaan olennaisessa roolissa on taidon sisällön ymmärtäminen.
Nopeus oppimisen jarruna
Vaikka nopeus on markkinoinnissa tehokas sana, nopea oppiminen ei ole välttämättä paras mahdollinen tavoite. Olennaisempaa on kysyä, että haluammeko suorittaa vai ymmärtää?
On monia taitoja, jotka on parempi omaksua hitaasti, jotta tasolta seuraavalle voi siirtyä pitkällä tähtäimellä hedelmällisesti. Aivan kuin vauva ensimmäisinä kuukausinaan vahvistaa keskivartalonsa lihaksia, jotta konttaaminen ja lopulta kävely onnistuu, samoin musiikillinen taito rakentuu perusasioiden hahmottamisen kautta ajan kanssa.
Soittoharjoituksissa kahden sormen kikat voivat olla hyvä tapa saada työ käyntiin (ja näin yleensä liikkeelle lähdetäänkin), mutta opiskelumetodista riippumatta uutta asiaa tulee harjoitella huolellisesti useita kertoja ja harjoitteen merkityksen sisäistäen ennen kuin taito on valmis sovellettavaksi seuraavalle tasolle siirtymiseen.
Rauhallisemman opiskelun puolesta
Pianotunti.fi sivulta löytyvät oppaat tarjoavat opiskelijalle rakennustarvikkeita, joiden avulla musiikin saloja voi avata johdonmukaisesti, taitoa tukevalle pohjalle rakentaen. Tekniset suoritteet ovat tärkeitä, mutta vähintään yhtä tärkeää on ymmärtää se, miksi kutakin tekniikkaa opiskellaan.
Kokemukseni mukaan mahdollinen ongelma oppimisessa ei olekaan se, että harjoitustehtäviä ei olisi saatavilla, vaan se, että harjoittelun merkitys jää opiskelijan mielessä yhdistymättä haaveeseen osaamisesta. Tämän takia kirjoittamissani oppaissa käsiteltävät aiheet taustoitetaan perusteellisesti.
Tarjoan oppimateriaalia, joka auttaa opiskelijaa ymmärtämään kokonaisvaltaisesti sen, mistä opeteltavissa aiheissa on kyse. Jos omaksut asiat nopeasti, niin hyvä! Nopeus ei kuitenkaan ole itseisarvo, sillä yksittäisten suoritteiden nopealla oppimisella on varsin rajattu painoarvo elämän mittaisella matkalla, joka musiikin opiskelu parhaimmillaan on.
On hyvä pitää mielessä myös se, että opiskellessamme musiikkia opiskelemme taidetta. Emme yksittäistä taitoa tai suoritetta. Taiteella en tarkoita tässä yhteydessä mitään erityisen korkealentoista. Ainoastaan sitä, että opeteltu taito palvelee tunteidesi tulkitsemista.
Rauhallisessa vauhdissa opiskellessa uudet taidot yhdistyvät luontevasti siihen, kuka sinä itse olet. Esimerkiksi sointuja ja sävellystä opiskellessa kehittävin ja myös palkitsevin tapa edetä on rajata työskentelyalue tarkasti, ja rauhassa ajan kanssa kokeilla, mitkä sävelet juuri sillä alueella Sinussa itsessäsi resonoivat. Tämä ottaa aikaa, mutta myös avaa ovia uusiin sävelmaailmoihin.
Tervetuloa Pianotunti.fi oppaiden pariin!