Säveltämisen perusteet

Säveltäminen opintoaiheena eroaa musiikinteoriasta merkittävästi. Siinä missä musiikinteoria tutkii sitä, mitä on jo tehty ja nimeää näin todetut ilmiöt jälkikäteen, säveltäminen on musiikillisten havaintojen soveltamista uuden luomiseen.

Säveltäjän pyrkimys voi olla hyödyntää musiikinteorian valaisemia polkuja työssään siten, että avautuu mahdollisuus toistaa jo ennestään tuttuja sävelmaailmoja. Mikä onkaan parempi tapa oppia kuin koittaa imitoida jo olevaa! Mutta toisaalta mikä vielä kiehtovampaa, säveltäjällä on myös kyky avata ovia uusiin sävelmaailmoihin.

Säveltäminen on tapa hallita erilaisia musiikin elementtejä tarkoituksenmukaisella tavalla. Elementtejä, joista kustakin voisi sellaisenaan kirjoittaa monta paksua teosta. Tämä asettaa sävellysoppaalle aivan erityisen haasteen.

Säveltäminen ei ole musiikinteoriaa

Säveltämisen perusteet (pdf-opas, audio- ja videoesimerkit)
Pikanäkymä

Sävellysopas ei ole musiikinteorian opas, vaikka joitain teoreettisia peruskäsitteitä oppaassa käsittelenkin, jotta oppaasta saisi hyötyä mahdollisimman moni. Säveltäjällä olisi siis hyvä olla ainakin perustason ymmärtämys siitä, miten musiikinteoria toimii.

Ilman teoreettista ymmärtämystä säveltäjä on pelkän intuitionsa varassa. Tämä ei välttämättä ole huono asia, jos säveltämiseen suhtautuu mystisenä sielunmaiseman tulkitsemisprosessina. Tätähän säveltäminen voi toki myös olla!

Toisaalta säveltämistä voi lähestyä systemaattisesti opeteltavana taitona. Tästä kulmasta lähestyen musiikinteorian ymmärtämys on portti monien käyttökelpoisten ja uusia sävelmaailmoja avaavien sävellystekniikoiden äärelle. Teoria on kuitenkin vain työkalu, jota sävellysprosessissa käytetään.

Tietynlainen arvaamattomuus ja jopa mystisyys voi olla totta kai sävellysprosessin osa, mutta se on ennemminkin prosessin sivutuote kuin varsinainen polttoaine. On paradoksi, että kun sävellystyöhön suhtautuu järjestelmällisesti, avautuu myös luovuudelle ja yllätyksille tila tapahtua.

Enemmän kuin osiensa summa

Tämä opas johdattaa sinut analyyttisen säveltäjän mielenmaisemaan ja esittelee näkökulmia sekä tekniikoita, joita säveltäjä voi työssään käyttää. Tarkastelemme tapoja hahmottaa sävellys itsenäisistä elementeistä rakentuvana kokonaisuutena. Jokaista elementtiä voi kontrolloida yksinään, mutta toisaalta yhden elementin muovaaminen vaikuttaa useimmiten myös siihen, miten muut elementit toimivat.

Säveltäjä on ongelmanratkaisija ja kokeilija. Kannustan sinua käyttämään tätä opasta runkona, jonka ympärille oman uniikin musiikkipuusi lehtiä kasvatat omalla tyylilläsi. Pyrkimykseni on, että luettuasi tämän oppaan tunnet säveltämisen mekaniikkaa uudella tavalla ja toivottavasti selkeämmin. Ymmärrät säveltämisen prosessin syvemmin kuin pelkästään intuitiivisena itseilmaisukeinona ja toivottavasti motivoidut tutkimaan aihetta lisää.

Kantava havainto läpi oppaan on, että säveltäminen on ennen kaikkea mittasuhteiden taidetta. Säveltäjä tekee valintoja, joiden kaikkien päämäärä on tavoittaa säveljännitteiden välille tasapaino, jonka seurauksena musiikillinen kerronta välittyy säveltäjältä kuulijalle mahdollisimman suoraan ja ilman häiritseviä tekijöitä. Parhaimmillaan tästä seurauksena on vaikuttava musiikkielämys!

Mukavaa, että löysit sävellysoppaani! Toivon, että se avaa eteesi uusia kiehtovia sävelmaisemia! :)

Edellinen
Edellinen

Palkitsevampaa opiskelua

Seuraava
Seuraava

Sivuston tarina